یک مطالعه ی جدید دیدگاه های سنتی در مورد تصلب شرایین را تغییر داده و راه های جدیدی برای درمان ارائه نموده است

 22آوریل 2021- دکتر Peter Libby، متخصص قلب و عروق در بیمارستان بریگام و زنان و استاد دانشکده پزشکی هاروارد؛ نویسنده ی مقاله ی مروری جدید منتشر شده در مجله ی Nature است.

آترواسکلروز یا تصلب شرایین، در بیشتر موارد مرگ و میر در سراسر جهان دخیل است و بهبود دانش ما از زیست شناسی این بیماری، دیدگاه های سنتی را تغییر و راه های جدیدی را برای درمان باز می کند.

تصویر ذهنی ما از یک فرد در معرض خطر حمله قلبی، در دهه های اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است. پیش از این یک حمله قلبی می توانست تصویر یک مرد سفیدپوست میانسال با کلسترول بالا و فشار خون بالا را که سیگار می کشد، به ذهن ما متبادر کند. امروزه ، مفاهیم سنتی عوامل خطری که در ایجاد این بیماری نقش دارند، تغییر کرده است. این نماهای به روز شده شامل تفکر جدیدی در مورد:

•         بار جهانی بیماری: بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک اکنون علت اصلی مرگ در سراسر جهان است.

•         مشخصات بالینی: زنان، افراد جوانتر و افرادی با پیشینه های مختلف بار فزاینده بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را متحمل می شوند.

•         نقش "کلسترول خوب": نقش محافظتی کلسترولHDL (اصطلاحاً "کلسترول خوب") زیر سوال رفته است و کاهش تری گلیسیریدها به عنوان یک هدف امیدوار کننده برای کاهش خطر بیماری های قلبی ظاهر شده است.

•         التهاب باعث تصلب شرایین می شود: داده های جدید نشان می دهد که التهاب ممکن است یک رابط مهم بین عوامل خطر سنتی مانند لیپیدهای غیر طبیعی، سیگار کشیدن، دیابت و عوارض تصلب شرایین از جمله حمله قلبی و سکته باشد.

دکتر Peter Libby، می گوید: پیشرفت دانش ما درباره ی زیست شناسی تصلب شرایین، راه هایی را برای مداخلات درمانی باز کرده است که نویدبخش بهبود پیشگیری و درمان بیماریهای آترواسکلروتیک است که در همه جای دنیا شایع می باشند. از منظر درمانی، ما دلایلی برای خوش بینی در مورد کاهش بار فزاینده خطر تصلب شرایین داریم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210422/Study-changes-traditional-views-on-atherosclerosis-offers-new-avenues-for-treatment.aspx